Ruimtelijke ontwikkeling en parkeren

Willen we Nederland in de toekomst goed bereikbaar, leefbaar en veilig houden, dan vergt dit een brede aanpak van bereikbaarheidsopgaven, inclusief parkeren in relatie tot duurzame gebiedsontwikkeling. Niet alleen voor de bouwopgave van 1 miljoen woningen, maar ook in de transformatie van bestaande gebieden. Met een integrale aanpak en een goede samenwerking tussen verschillende partijen is er ruimte voor succes om dit te realiseren. In Nederland zijn veel professionals die zich bezig houden met parkeren en duurzame gebiedsontwikkeling. De ambitie is om hun kennis en ervaring beter te ontsluiten en te delen.

Parkeren, duurzaamheid en gebiedsontwikkeling zijn vakgebieden met elk hun eigen taal, hun eigen gewoontes en hun eigen netwerken. Een samenwerking met als doel om parkeren te verbinden met duurzame gebiedsontwikkeling vraagt daarom om begrip van elkaars vakgebied en kennis van zaken.

Hiermee krijgt parkeren de plek die het verdient, namelijk maatwerk met een gebiedsgerichte aanpak en afgestemd met alle ambities van betrokken partijen. Gebieden die bereikbaar zijn voor auto’s voor zover de ambities van de toekomstige gebruikers reiken, maar waar de auto geen dominante positie meer in de openbare ruimte inneemt zoals we dat decennialang in steden gewend waren. Daarmee anticiperen we op de toenemende en veranderende ruimte- en mobiliteitsvraag, inclusief parkeren.

Op de thema-pagina Ruimtelijke ontwikkeling en parkeren vind je een overzicht van actuele en relevante kennisdocumenten rond deze thematiek. 

Meer informatie Minder informatie
VolgendOntvolgen

Redactie

Uitgelicht

Introductie: Parkeren en duurzame gebiedsontwikkeling

Publicatiedatum:
1 april 2021
Uitgever:
CROW
Willen we Nederland in de toekomst goed bereikbaar, leefbaar en veilig houden, dan vergt dit een brede aanpak van bereikbaarheidsopgaven, inclusief parkeren in relatie tot duurzame...

Nieuws

Arnhemse lantaarnpaal wordt laadpaal

Helft van lantaarnpalen bij parkeerplaatsen bij nieuwbouw krijgt standaard laadpunt.

Samenwerking Q-Park en GO Sharing: makkelijker en duurzamer van A naar B met Park+GO

Q-Park en GO Sharing zijn een langdurige samenwerking aangegaan om vanuit locaties van Q-Park e-scooters en e-bikes aan te bieden. Daarmee...

Amsterdamse wethouder wil op termijn verandering in reisgedrag stadsdeel Noord

Er zal tot 2030 nog ruimte zijn voor een lichte groei van het autoverkeer in Amsterdam-Noord, maar daarna moet het aantal auto s constant...

ASML bespaart 7 miljoen autokilometers met nieuwe P&R

Duizenden medewerkers van ASML kunnen sinds maandag parkeren bij de nieuwe Park & Ride in Eersel in plaats van bij de hoofdlocatie op...

Op de agenda

03 november
2021
t/m: 04-11-2021

Nationaal Verkeerskundecongres 2021

Nationaal Verkeerskundecongres 2021

Tijdens het breed-georiënteerde...

Documenten

Nota Deeltweewielers Rotterdam 2021

Publicatiedatum:
28 september 2021
Uitgever:
Gemeente Rotterdam
Nadat Rotterdam al een vergunningensysteem invoerde voor de deelfiets, gaat men nu ook het parkeren strakker reguleren.

Parkeervrije Hoofdgracht - Inspiratiedocument voor een nieuwe kijk op de grachten

Publicatiedatum:
16 september 2021
Uitgever:
Gemeente Amsterdam
In dit inspiratiedocument wordt gekeken naar de mogelijkheden die het parkeervrij maken van één van de Amsterdamse hoofdgrachten biedt. Specifieke aanleiding is de Motie 56.20, ‘hoofdgracht...

Wat is het effect van deelauto’s op autobezit?

Publicatiedatum:
17 juni 2021
Uitgever:
CROW
Onderzoek naar de invloed van de woonomgeving en het type deelautosysteem op de bereidheid om de privéauto weg te doen.

Terugblik webinar Autodelen en communicatie en gedrag

Publicatiedatum:
21 mei 2021
Uitgever:
CROW
Een serie van drie webinars over autodelen dit voorjaar werd afgesloten met een bijeenkomst over communicatie en gedrag.
NieuwsAgendaDocumentenOver het kennisnetwerk