Carpoolpleinen - van beleid tot uitvoering
Publicatie van CROW bedoeld voor (decentrale) overheden en anderen die zich actief (willen) bezighouden met het stimuleren van carpoolen. Aan bod komen zaken rond beleid, locatiekeuze, inrichting en beheer. Daarnaast is er aandacht voor regionale samenwerking en de noodzaak van actief beleid, waarbij ook marketing en promotie hun waarde hebben bewezen.
Achtergrond
De vorige publicatie over carpoolpleinen dateert van 1993. Het denken over mobiliteitsbeleid is sindsdien sterk gewijzigd. Toen werd carpoolen vooral benaderd als een instrument om het aantal autokilometers te beperken. De Nota Mobiliteit zet echter met name in op het bieden van keuzemogelijkheden, waarbij de behoeften en wensen van de reiziger steeds meer centraal zijn komen te staan. Bijna 12 procent van alle autokilometers in het woon-werkverkeer wordt door carpoolers afgelegd. Daarmee is carpoolen een van de beleidsinstrumenten op het gebied van ketenmobiliteit waarmee de ongewenste effecten van het autoverkeer kunnen worden aangepakt.