Nieuwsbericht

Gemeenten blokkeren woningbouw met te strenge parkeernormen

14 mei 2025 | 2 minuten lezen

Gemeenten maken op dit moment onvoldoende gebruik van de vrijheid die zij hebben bij het vaststellen van lokaal parkeerbeleid. Dat leidt ertoe dat parkeernormen bouwplannen soms vertragen of zelfs blokkeren. Met minder streng en flexibeler beleid, kunnen gemeenten dit voorkomen. Platform31 heeft een artikel geschreven met drie aanbevelingen en tien praktijkvoorbeelden, waaruit blijkt dat en hoe dat kan.

Meer woningen versus parkeerplekken

Om het woningtekort aan te pakken, proberen partijen op alle niveaus meer woningen te realiseren. Soms op open stukken waar nog geen bebouwing was, maar vaak ook binnen de bestaande bebouwing, waar al mensen wonen en waar veel auto’s staan. Hierdoor lopen veel initiatieven tegen (vaak) dezelfde problemen op. Hoog op de lijst met belemmeringen staat parkeren: hoge parkeernormen en daaruit volgende hoge parkeereisen, staan alle vormen van verdichting in de weg.

Parkeerbeleid

De gemeenten stellen zelf op basis van de parkeerkengetallen van CROW in hun parkeerbeleid voor de verschillende gebieden in hun gemeente een parkeernorm vast. Elke gemeente bepaalt zelf de lokale parkeernormen. In veel gemeenten staat de vastgestelde parkeernorm in het parkeerbeleid gelijk aan de parkeereis die bij een vergunningaanvraag voor nieuwe (woningbouw)ontwikkeling aan initiatiefnemers wordt opgelegd.
Een groeiend aantal gemeenten kiest voor een aangepast (parkeer)beleid dat meer mogelijkheden biedt. Zo ontstaat er niet alleen extra woonruimte, maar voorkomt men ook nieuwe parkeerproblemen.

Slimmer omgaan met parkeren: drie aanbevelingen

In de ‘Handreiking slimmer parkeerbeleid’ die Platform31 samen met de provincies Zuid-Holland en Utrecht en Aedes heeft opgesteld, staan drie aanbevelingen die helpen om belemmeringen bij de ontwikkeling van extra woonruimte binnen de bebouwde kom door strikte parkeereisen te verminderen, zonder dat parkeren er een probleem wordt.
1. Benut betaald parkeren en nul-vergunningopties om een parkeeropgave te voorkomen
Met parkeerregulatie (betaald parkeren) kan een gemeente invloed uitoefenen op de parkeerdruk/parkeernorm in een gebied: bijvoorbeeld door minder vergunningen uit te geven (minder auto’s per huishouden) of de toegestane parkeertijd te maximeren.
2. Baseer de parkeeropgave op de feitelijke situatie en differentieer beleid waar mogelijk
Een gemeente kan de CROW-parkeerkencijfers als basis gebruiken en die aanvullen met eigen tellingen van daadwerkelijk autobezit: de parkeernormen onderbouwen met data over de feitelijke situatie. Kijk ook naar de nabijheid van (hoogwaardig) openbaar vervoer, deelmobiliteit, doelgroep (wonen er veel studenten, jonge gezinnen, ouderen), enzovoort.
3. Maak gebruik van bestaande ruimte op straat
Parkeren op eigen terrein is niet altijd volledig mogelijk. Maar soms is er voldoende plek op bestaande parkeerruimte (waaronder ook nabije parkeerterreinen of parkeergarages): dan kan het aantal berekende parkeerplaatsen omlaag. Dat geldt ook voor dubbelgebruik van bijvoorbeeld kantoren en woningen. Soms is bij een herinrichting van een straat extra ruimte voor parkeren mogelijk. Bijvoorbeeld schuinparkeren in plaats van langsparkeren in brede straten of eenrichtingsverkeer maken in smalle straten.

Bron: platform31.nl