Nieuwsbericht

Parkeren voor zakelijke bestuurders is ‘hardnekkig knelpunt’

14 augustus 2025 | 1 minuut lezen

De parkeerinfrastructuur in Nederland staat onder druk. Met name voor zakelijke bestuurders blijft parkeren een ‘hardnekkig knelpunt’, zo concludeert Webfleet. Samen met parkeerprovider Parkd komt Webfleet met een analyse van de huidige problemen en de toekomst van parkeren in Nederland.

De partijen stellen dat het ‘huidige systeem kraakt’. In de analyse staat: “Gemeenten zetten vol in op duurzaamheid, maar het parkeerbeleid blijft vaak versnipperd. Het systeem is nog steeds gebaseerd op bezit, zoals vaste parkeerplaatsen en vergunningen, terwijl de mobiliteit van morgen draait om flexibel gebruik en deelmobiliteit.”
Vooral zakelijke gebruikers ervaren dagelijks de beperkingen van het huidige systeem, zo waarschuwt Webfleet, de fleet-managementdienst van bandenfabrikant Bridgestone. “Een dakwerker die vier uur nodig heeft voor een klus, mag soms maar twee uur parkeren. Monteurs met een bus vol gereedschap worden gedwongen tot dure dagkaarten of lange wandelingen met zware spullen. Dit soort regels zijn niet werkbaar en staan haaks op het streven naar een efficiënte, duurzame stad.”

Kostenpost

Ook wordt parkeren voor veel bedrijven een steeds grotere kostenpost, aldus Webfleet, dat technologie ‘als sleutel tot efficiëntie’ ziet. “De afgelopen jaren is de integratie van parkeerapps en fleetmanagement-software in een stroomversnelling geraakt. Wat eerst een nice-to-have was, is nu een must-have. Door parkeeroplossingen te koppelen aan ritplanning en kostenbeheer, besparen bedrijven op parkeerkosten en worden boetes geminimaliseerd. En gemeenten moeten stoppen met parkeerruimte als standaardvoorziening te zien, en meer sturen op deelmobiliteit, vrije parkeervoorzieningen voor vakbedrijven en mobiliteitshubs aan de rand van de stad”, zo adviseert Webfleet.

Bedrijfswagenpark groeit

Het Nederlandse bedrijfswagenpark groeit, zo’n 30 procent van de bedrijven heeft een EV-verplichting en een kwart van de werknemers wil van een EV overstappen op een zakenauto met een andere aandrijflijn. Dit en meer blijkt uit het Nationaal Zakelijke Mobiliteitsonderzoek (NZMO) 2024. De 2025-editie van het NZMO wordt op 30 september gepresenteerd.

Bron: fleet-mobility.nl