Provincie Noord-Holland wil actualisatie parkeernormen om woningbouwprojecten te versnellen
Provincie Noord-Holland wil woningbouwprojecten versnellen om aan de grote vraag naar woningen te voldoen. Deze projecten kunnen vertraging oplopen door hoge parkeernomen. De provincie vraagt gemeenten daarom het aantal vereiste parkeerplekken bij nieuwbouw te verlagen.
Gedeputeerde Jelle Beemsterboer: “Er wordt in Noord-Holland hard gewerkt aan het bouwen van nieuwe woningen. Daar zitten veel mensen op te wachten. Om ervoor te zorgen dat we deze woningen zo snel mogelijk kunnen bouwen, moeten we constant blijven kijken waar het spaak loopt. Het parkeerbeleid is een van de dingen waar gemeenten naar kunnen kijken om vertraging te voorkomen.”
Veel gemeenten passen nog te hoge parkeernormen toe waardoor er kostbare ruimte verloren gaat die hard nodig is voor bijvoorbeeld extra woningen, groen of speelruimte. Ook vraagt de provincie gemeenten om deelvervoer te stimuleren.
Maatwerk parkeernormen per locatie
Gemeenten stellen de parkeernorm vast op basis van de CROW-richtlijnen (parkeerkencijfers). Omdat CROW recent de cijfers heeft aangepast ontstaat er in veel gemeenten ruimte. De provincie vraagt gemeenten om deze recente richtlijnen te gebruiken en per locatie maatwerk toe te passen. De provincie gaat de komende tijd aandacht vragen voor het aanpassen van parkeernormen in gesprekken met gemeenten. Daarnaast heeft de provincie een handreiking voor gemeenten opgesteld. Hierin staan concrete tips voor maatwerk bij parkeernormen.
Gedeputeerde Beemsterboer: “Woningbouwprojecten worden duurder als parkeernormen te hoog zijn. Daarnaast zien we te vaak dat parkeerplaatsen onbenut blijven bij nieuwbouw. We willen daarom snel inspelen op de aangepaste parkeerrichtlijnen. Ook kunnen gemeenten overwegen om een plek voor een deelauto te zien als vervanging voor parkeerplekken, zoals gemeenten als Hollands Kroon, Schagen en Den Helder doen.”
De handreiking en het onderzoeksrapport staan hier.
Deelvervoer stimuleren
Gemeenten kunnen deelauto’s meer stimuleren door normen op te nemen die bepalen hoeveel reguliere parkeerplaatsen kunnen worden vervangen door deelauto’s en deze aan het plan toe te voegen. Afhankelijk van hoe stedelijk het gebied is, kan dit volgens de parkeerkencijfers gaan om een vervanging van gemiddeld 5 tot 8 parkeerplekken. Ook helpt het om bij nieuwbouw om goede wandel- en fietsverbindingen en goede ov-voorzieningen aan te leggen.
Stappenplan toepassing parkeernormen
De provincie Noord-Holland hanteert een stappenplan om parkeernormen te berekenen. Voor parkeernormen op maat adviseert zij de volgende stappen te nemen:
- Bekijk de actuele parkeerkencijfers van CROW en maak gebruik van de mogelijkheden tot maatwerk
Maak gebruik van de parkeerkencijfers van CROW, reductiefactoren en onderbouw de plek binnen de bandbreedte op basis van locatiespecifieke kenmerken. - Bereken het (toekomstige of huidig) autobezit
Maak gebruik van data-analyse en voorspellingsmodellen om inzicht te krijgen in het huidige en verwachte autobezit per wijk of gebied. - Maak de (bestuurlijke) ambities voor het gebied expliciet
Parkeernormen bieden kansen om verschillende doelen en ambities aan elkaar te verbinden. Bijvoorbeeld op het gebied van mobiliteit, duurzaamheid, ruimtelijke ontwikkeling en economie. Maak samen met de betrokken collega’s of experts de ambities expliciet om zo de juiste keuzes in parkeernormen te maken. - Blijf in gesprek met bewoners en ondernemers
Door helder te communiceren en een transparant participatieproces te organiseren, ontstaat een gedeelde visie en gezamenlijke doelen voor een leefbare omgeving. Dit zorgt ervoor dat de ambities van overheden, bewoners en lokale ondernemers op elkaar aansluiten. Het vergroot niet alleen het draagvlak, maar ook de haalbaarheid van (lange termijn) doelen.
De Handreiking parkeernormen provincie Noord-Holland staat hier.
Bron: noord-holland.nl