Fietsers en voetgangers op één in nieuwe verkeersvisie Zutphen
De gemeente Zutphen wil de centrumring grondig herinrichten om de verkeersveiligheid te verbeteren. Vier kruispunten worden als onveilig beoordeeld en de maximumsnelheid in het centrum gaat omlaag van 50 naar 30 km/h.
Het STOMP-principe wordt het uitgangspunt voor de gemeente: Stappen, Trappen, Openbaar vervoer, Mobility-as-a-Service en het Plannen, boeken en betalen van al het mogelijke vervoer via apps. Als laatste is de privéauto aan de beurt. Dat is de nieuwe volgorde in de visie voor de centrumring van Zutphen. “We hebben de omgevingsvisie vastgesteld en daarbij moet de wegstructuur meegroeien”, vertelt wethouder Sjoerd Wannet.
Fietsers en voetgangers krijgen voorrang
De wegen rond het centrum van Zutphen zijn niet allemaal even veilig. Sommige straten zijn zelfs te smal voor twee auto’s en twee fietsen; dat past gewoon niet. Ook de zogenoemde ‘rode lopers’, de fietspaden door de straten, doorkruisen de ring. “Bij drie kruispunten ontstaan daadwerkelijk gevaarlijke situaties”, aldus de wethouder.
De gemeente grijpt de situatie aan om meteen de hele centrumring aan te pakken. De binnenstad moet zo goed mogelijk bereikbaar blijven voor voetgangers en fietsers, met verkeersveiligheid als uitgangspunt. “We zetten de fietser en voetganger op één en pakken de gevaarlijke kruispunten aan”, zegt Wannet.
De nieuwe situatie
Een eventuele verlegging of functiewijziging van de ring kan ingrijpende gevolgen hebben voor de verkeersstromen in de stad, zowel voor doorgaand verkeer als voor bestemmingsverkeer. Veel autoverkeer dat nu van de ene kant van de stad naar de andere rijdt, kan dat straks niet meer via de centrumring doen. Dat geldt ook voor regionaal verkeer.
In de huidige situatie bestaat de centrumring uit de wegen direct rond de binnenstad. Op al deze wegen geldt nu een maximumsnelheid van 50 km/h, op een enkele uitzondering na. De ambitie is om deze snelheid overal te verlagen naar 30 km/h.
Vijf scenario’s
Zover is het nog niet: de gemeente voert gesprekken met inwoners. Er liggen vijf mogelijke scenario’s op tafel. Van een autoluwe centrumring waar niet meer volledig rondgereden kan worden, tot een ring die juist nadrukkelijk wordt ingericht als parkeerroute. Daartussen liggen varianten met extra maatregelen voor veilig en aantrekkelijk fietsen en een beperktere autotoegang rond het station.
Parkeren op geconcentreerde locaties
Momenteel is het vaak druk met parkeren in en rond het centrum. “We doen samen met ondernemers onderzoek naar hoeveel parkeerplaatsen er nodig zijn”, zegt Wannet. Voor autoverkeer blijft de binnenstad bereikbaar, maar met een lagere snelheid en parkeren op geconcentreerde locaties met duidelijke routes, zodat zoekverkeer wordt voorkomen.
Volgens de wethouder is het niet de bedoeling om verkeer te weren. “We zeggen niet dat het niet meer mag, maar we willen het verkeer op een andere manier leiden.” Inwoners kunnen daarover meepraten. “We hopen dat mensen zich uitspreken over de scenario’s. Zij hebben invloed op welk scenario uiteindelijk gekozen wordt”, aldus Wannet.
Bron: gld.nl