Nieuwsbericht

Nijmegen wil een verblijfsvriendelijk stadscentrum

Profielfoto van Kennisplatform CROW
1 februari 2024 | 1 minuut lezen

De binnenstad van Nijmegen is een plek waar iedereen zich thuis voelt en blijft voelen. De ruimte is verdeeld over verschillende functies zoals ontmoeten, werken, wonen, winkelen, eten, drinken en cultuur. Hiervoor zijn keuzes nodig die op de korte, maar vooral lange termijn zorgen voor een toekomstbestendige binnenstad. In de gebiedsvisie Koers voor de Binnenstad, staat hoe de binnenstad zich gaat ontwikkelen tot en met het jaar 2035. Met onder andere een focus op vergroening, mobiliteit en behoud van erfgoed zorgt deze koers voor een veerkrachtige binnenstad die klimaatverandering omarmt en tegemoet komt aan de behoeften van haar bewoners, bezoekers en ondernemers. De gemeenteraad van Nijmegen neemt nog een besluit over deze plannen.

Vergroening en meer levendigheid

Een aantrekkelijke binnenstad is groen: het maakt de omgeving mooier. Daarom komen er extra bomen, planten en struiken. Er is ook aandacht voor het beschermen van parken en erfgoed. De gemeente zet in op meer levendigheid in de binnenstad. Enkele straten krijgen andere functies erbij zoals spelen, groen en sport en lichte horeca met kleine terrassen.

Parkeren in garages of bij hubs

In een verblijfsvriendelijke binnenstad is er genoeg ruimte voor de voetganger, groen en verblijf. Het doel is om geen openbare parkeerplaatsen meer op straat te hebben, behalve gehandicaptenparkeerplaatsen. Bewoners en ondernemers parkeren in de twee parkeergarages in het centrum. Bezoekers kunnen parkeren in garages rondom het centrum en bij goede stadsrandhubs/P&R-terreinen waar zij kunnen overstappen op het openbaar vervoer of deelvervoer. Bij alle ingangen naar het centrum komen grote fietsstallingen om het fietsparkeren te clusteren. Doorgaande fietsers gaan zo veel mogelijk door de ringstraten of de Waalkade. Er komt een fietsroute door het centrum om de verschillende fietsparkeervoorzieningen met elkaar te verbinden.
Het gebruik van deelmobiliteit en openbaar vervoer wordt aantrekkelijker gemaakt.

Bron: nijmegen.nl