TLN wil tekort aan vrachtwagenparkeerplaatsen aanpakken
Nederland kampt met een tekort van 4.400 vrachtwagenparkeerplaatsen. Op 22 mei heeft Transport en Logistiek Nederland (TLN), samen met vakbonden CNV en FNV, het ’Verbeterplan Parkeren’ aangeboden aan gedeputeerden van vijf provincies en aan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. In dit plan doen chauffeurs en de sector concrete voorstellen voor betere, veilige en toegankelijke rustplaatsen.
Met het plan vragen vrachtwagenchauffeurs samen met TLN, FNV en CNV aandacht voor de schrijnende parkeercrisis in Nederland. De actie komt voort uit de dagelijkse praktijk van chauffeurs die geen geschikte plek vinden om hun verplichte rust te nemen. De overhandiging is onderdeel van een bredere oproep aan overheden: neem verantwoordelijkheid en investeer nu in fatsoenlijke rustplaatsen, zodat chauffeurs hun werk veilig en waardig kunnen blijven doen.
Parkeercrisis treft chauffeurs én logistieke sector
Chauffeurs staan regelmatig noodgedwongen op onveilige of ongepaste plekken: op bedrijventerreinen, in woonwijken of zelfs op vluchtstroken. Deze situatie heeft grote gevolgen voor hun veiligheid en gezondheid en zorgt voor onnodige stress.
Volgens schattingen komt Nederland momenteel 4.400 vrachtwagenparkeerplaatsen tekort. Door het verdwijnen van plekken bij tankstations, het instellen van verboden op bedrijventerreinen, het oneigenlijk gebruik van bestaande voorzieningen en restricties op andere locaties, verslechtert de situatie met de dag.
Het gepubliceerde verbeterplan bevat onder meer voorstellen voor uitbreiding van parkeerlocaties langs drukke routes, minimaal basiscomfort op elke plek, en optimaal gebruik van ruimte bij logistieke knooppunten.
TLN, FNV en CNV benadrukken dat de oplossing binnen handbereik ligt – maar dat politieke en bestuurlijke daadkracht essentieel is. ‘Niet later, maar nu,’ is de oproep aan provincies en gemeenten.
Extra geld nodig
Voor de ontwikkeling van een truckparking zijn financiële middelen nodig. De totale kosten kunnen oplopen tot meerdere miljoenen euro’s, onder andere door investeringen in de aankoop van grond, de inrichting en ontwikkeling van het terrein, en de aanleg van basisvoorzieningen zoals sanitaire faciliteiten, douches en eetgelegenheden. Ook zijn hoogwaardige beveiligingsmaatregelen nodig.
Voor exploitanten vormen deze kosten een te grote financiële last om zelfstandig te dragen. Daarom is aanvullende financiering noodzakelijk. Cofinanciering door overheden is hierbij van groot belang om de realisatie van veilige, goed uitgeruste en toekomstbestendige truckparkings mogelijk te maken. Alleen met gezamenlijke inspanningen van publieke en private partijen kunnen truckparking worden ontwikkeld en geëxploiteerd.
Uit de gesprekken met het ministerie blijkt dat het probleem breed wordt onderkend. De grootste belemmering blijkt echter de financiering te zijn. Hoewel het precieze bedrag nog niet bekend is, is TLN verheugd over de toezegging dat er extra middelen beschikbaar komen voor de aanleg en verbetering van truckparkings.
Inzet TLN
TLN blijft zich inzetten om het tekort aan vrachtwagenparkeerplaatsen in Nederland terug te dringen. De toezegging van financiële middelen is een belangrijke en welkome eerste stap. Nu is het van groot belang om deze belofte om te zetten in concrete actie. Dat betekent: het versneld realiseren en uitbreiden van parkeerfaciliteiten langs druk bereden routes, het garanderen van basisvoorzieningen op elke locatie — zoals sanitaire voorzieningen en eetgelegenheden — en het optimaal benutten van beschikbare ruimte bij logistieke knooppunten. Alleen zo komen er voldoende, veilige en comfortabele rustplaatsen voor vrachtwagenchauffeurs.
Te weinig parkeerplaatsen en sanitaire voorzieningen
De rijtijdenwet bepaalt dat na 4,5 uur onafgebroken achter het stuur zitten, truckers een pauze van drie kwartier moeten nemen. 's Nachts zijn de rusttijden langer, maar plek om te rusten is er vaak niet. Truckers die niet langs de snelweg kunnen parkeren, wijken uit naar een bedrijventerrein of woonwijk. "Maar dat is niet de bedoeling en veel gemeenten hebben het ook al verboden. Daardoor kunnen chauffeurs bijna nergens terecht", zegt TLN. Dat probleem wordt alsmaar groter, want het aantal chauffeurs neemt toe en het aantal plekken neemt juist af. Dat komt doordat tankstations steeds meer vrachtwagenstops opheffen om zo meer ruimte voor auto's en laadstations te maken.
Veel truckers overnachten in hun cabine. Een parkeerplek met fatsoenlijke eetgelegenheid, toilet en douche is zeer wenselijk.
"De grootste punten zijn de tekorten aan parkeerplaatsen en sanitaire voorzieningen", zeggen chauffeurs. Als er geen plek is om te parkeren, brengt dat extra problemen met zich mee. "Dan ben je genoodzaakt eerder te stoppen en te hopen dat je iets vindt. Als dat niet lukt dan moet je doorrijden en loop je het risico op torenhoge boetes", zegt hij. Vrachtwagenchauffeurs worden namelijk gecontroleerd op zowel hun werktijd als hun rusttijden.
Veiligheid
Vrachtwagens langs de weg kunnen een doelwit zijn voor criminelen, waarschuwt de TLN. "We willen het liefst dat al onze chauffeurs op een veilige plek staan." Bovendien worden chauffeurs door de overheid wettelijk verplicht om rust te nemen. "Maar dan moet je ook een veilig plekje creëren waar ze dat kunnen doen, met schone voorzieningen", zegt Janna Groot, woordvoerder van TLN.
Samen met vakbonden FNV en CNV roept TNL daarom de provincies op om structurele maatregelen te nemen. "Chauffeurs hebben recht op een veilige plek om te rusten", zegt Groot. "De overheid, provincies en gemeenten moeten daar wat aan doen."
"En truckers zijn ook best bereid om te betalen voor een veilige parkeerplaats met goede faciliteiten. Dus misschien dat particuliere partijen ons zo ook kunnen helpen om het probleem op te lossen."
Bronnen: tln.nl, tln.nl, tln.nl, omroepbrabant.nl en rtvutrecht.nl