Nieuwsbericht

Betaald parkeren ingevoerd op bedrijventerrein Rijswijk

20 juni 2025 | 2 minuten lezen

Parkeren in de wijk Plaspoelpolder in Rijswijk wordt vanaf 1 oktober betaald. Bewoners van het gebied en bedrijven kunnen een vergunning aanvragen. De gemeente wil hiermee de parkeerdruk en overlast van langdurig geparkeerde voertuigen in het gebied aanpakken.

De parkeerproblemen in de Plaspoelpolder zijn een bekend probleem. De straten staan helemaal vol met geparkeerde auto's, vaak ook waar het niet mag, zoals op de stoep of op verdrijvingsvlakken. Veel voertuigen staan langere tijd geparkeerd en ook autowrakken nemen parkeerplekken in. De nieuwe regel moet de parkeerdruk minder maken.
In de ochtend blijft parkeren gratis, maar van 12.00 tot 0.00 uur moet je gaan betalen. Bewoners en bedrijven kunnen een vergunning aanvragen. De tarieven voor bedrijfsvergunningen zijn in deze nieuwe regeling laag gehouden. Ook is er de mogelijkheid om een vergunning aan te schaffen voor bezoek. Met deze vergunning betaalt een bezoeker 1,67 euro per dag.

Klanten willen gratis parkeren

Bezoekers en ondernemers in de Plaspoelpolder reageren sceptisch. 'Het was een kwestie van tijd, in de buurten hieromheen is het al', zegt een ondernemer. Hij denkt dat de parkeerdruk daardoor ook in de Plaspoelpolder te groot is geworden, omdat het daar nog wel gratis was. Hij is niet blij met de invoering: 'Personeel en klanten willen graag op een bedrijventerrein gratis kunnen parkeren.' Een klant en een medewerker van de kringloopwinkel bevestigen die mening. 'Als hier betaald parkeren komt, dan krijgen wij geen bezoekers meer. Het is hier heel druk; de vier eigen plekken zijn niet genoeg.'

Geen verdienmodel

Politieke partijen zijn juist blij met de ontwikkeling. 'Wij zijn van mening dat het onvermijdelijk is dat er parkeerregulering komt in de Plaspoelpolder. Door de reeds gerealiseerde woningbouw en de nog komende woningbouw moeten we voorkomen dat er onvoldoende parkeerplaatsen overblijven voor de bedrijven en hun bezoekers', zegt Peter Hartevelt van de BBR. 'Uitgangspunt daarbij is dat het als een instrument moet worden gezien om dit te bereiken en niet als een verdienmodel. De bedrijven moeten niet heel veel geld kwijt zijn om te parkeren. Nieuwe woonprojecten in de Plaspoelpolder moeten het parkeren op eigen terrein oplossen.'

Geen limiet aan vergunningen

Wethouder Sandra van de Waart (D66, Mobiliteit) vertelde de gemeenteraad afgelopen week dat er geen beperking komt voor de hoeveelheid vergunningen dat een bedrijf mag hebben. 'Maar we houden wel in de gaten dat we niet te maken krijgen met postbus BV-tjes die oneindig veel vergunningen gaan aanvragen. Ook wordt het mogelijk om wisselende auto's op een vergunning te zetten met een maximum van vijf kentekens per vergunning.'

Vrachtwagens

Verder is ook nieuw dat er aparte parkeervergunningen beschikbaar komen voor grote voertuigen zoals vrachtwagens. Er zijn twee varianten: een voor voertuigen die structureel op een vaste plek worden geparkeerd en een voor chauffeurs die regelmatig van voertuig wisselen. De vergunningen zijn uitsluitend bedoeld voor inwoners en ondernemers uit Rijswijk en zijn beschikbaar voor een week, maand of jaar. In tegenstelling tot veel andere gemeenten, die vrachtwagens uit de openbare ruimte weren, kiest Rijswijk bewust voor een gereguleerde oplossing op aangewezen locaties in de Plaspoelpolder.
'Ik vind dat we goed moeten zorgen voor mensen die voor onze logistiek zorgen. Daarom blijven de grote voertuigen welkom in Rijswijk', zo besluit de wethouder.

Zie ook het eerder verschenen artikel hierover op deze site:
Parkeerproblemen op bedrijventerrein in Rijswijk

Bron: omroepwest.nl