Parkeerterrein Haagweg in Leiden bestaat 30 jaar
Het is een concept dat al dertig jaar goed werkt in Leiden: je auto neerzetten op het parkeerterrein aan de Haagweg net buiten het centrum en dan gratis door een busje worden afgezet overal waar je maar wilt in de binnenstad. En je wordt ook nog eens gratis opgehaald. Het idee van dertig jaar geleden groeide uit tot een succes en nu verschijnt er zelfs een boek.
Het was een klein groepje Leidse ondernemers dat in 1995 zelf maar met een oplossing kwam voor de bereikbaarheid van de binnenstad waarin hun bedrijven waren gevestigd. Ze huurde een braakliggend terrein en brachten hun potentiële klanten met busjes naar het centrum. De bedoeling was dat het tijdelijk zou zijn, maar 30 jaar later bestaat het parkeerterrein aan de Haagweg nog altijd.
Rebelse ondernemers
Het tijdelijke parkeerterrein was in 1995 een initiatief van een klein groepje rebelse ondernemers, waaronder Chris Verplancke, die destijds voorzitter van de ondernemersvereniging was. 'Er was toen al jaren kritiek op de bereikbaarheid van Leiden', vertelt hij over het begin van het initiatief. 'En terecht', voegt hij eraan toe. 'We hadden een college dat niet geloofde in de auto en daarom ook niet wilde investeren.'
Verplancke zag een kans toen het terrein van vervoerder Van Gend & Loos braak zou komen te liggen. Ze konden het huren en zo ontstond het idee van een parkeerterrein met pendelbusjes. Maar hij kreeg ook niet zomaar zijn mede-ondernemers mee: 'Negentig procent van de leden wilde niet meedoen. Toen zijn we met een klein clubje gestart.' Het parkeerterrein heeft in al die jaren een vaste schare klanten opgebouwd.
Boek
Over het tijdelijke parkeerterrein wat nu al dertig jaar bestaat, heeft Verplancke nu een boek geschreven, getiteld: Sleutel tot de Stad. Hierin neemt de ontstaansgeschiedenis een belangrijke plaats in. 'In die tijd reden overal auto's heen en weer door de stad. Dat was erg onrustig, kwam de leefbaarheid niet ten goed en zorgde voor irritatie.' Het gaf de binnenstad een slechte naam. Dat dat was toen de drijfveer om te beginnen: 'Leiden stond bekend als onbereikbaar met de auto en klanten weken uit naar ondernemers in Oegstgeest en Katwijk.'
Het parkeerterrein met 750 plekken zou tijdelijk zijn, maar werd een doorslaggevend succes: 'Op een gegeven moment kwamen er wel 400.000 mensen per jaar.' De inkomsten van het parkeren worden gebruikt om de gratis bussen te laten rijden. Men betaalt voor twee uur parkeren bijvoorbeeld zes euro, de hele dag parkeren kost 23 euro. 'Waar je ook maar naar toe wil, ook als je de enige klant bent', legt Verplancke uit. Dat gebeurt zowel overdag als in de avond. Als je weer terug wilt, bel je een nummer en komt het busje je weer ophalen.
Non-profit
Het terrein aan de Haagweg is een non-profit, maakt dus geen winst en wordt bestuurd door een stichting. Regelmatig zijn bestuurders van grote Nederlandse steden komen kijken hoe ze dit zo succesvol kunnen doen in Leiden.
Verplancke: 'Dan vragen ze ons ook of we het bij hen willen opzetten, maar dat doen we niet. Ze lezen het boek maar.'
Of het terrein nog dertig jaar in bedrijf blijft weet hij niet. 'De gemeente heeft gezegd tot 2030. Maar ja, ik heb al zoveel data gehoord. Het zou 2006 zijn, toen 2008, toen 2010. Het is het laatste grote parkeerterrein van Leiden en dat is zo belangrijk.'
Bron: omroepwest.nl