Fiets niet langer dan één uur stallen op straat in binnenstad Delft
Je mag je fiets maximaal één uur parkeren in de nieuwe blauwe vakken op het Vesteplein in Delft. Met deze maatregel wil de gemeente de fietsdrukte op het plein verminderen. Door de herinrichting oogt het plein aantrekkelijker en wordt het gezelliger.
De gemeente besloot hiertoe omdat geparkeerde fietsen vaak de doorgang belemmerden. Op sommige momenten was de parkeerdruk zo hoog dat er een veiligheidsrisico ontstond. Daarom zijn de fietsnietjes weggehaald en zijn er blauwe parkeervakken aangebracht. In die vakken mogen fietsen maximaal één uur staan. Volgens beveiliger Michael Veele is het resultaat van die maatregel nu al zichtbaar. 'We hebben vorig jaar besloten dat we iets moesten doen. Met de parkeervakken en borden is dat gelukt. Het plein is nu fietsvrij geworden.'
Wie langer wil parkeren, kan terecht in de gratis bewaakte fietsenstallingen bij cultuurcentrum OPEN. Ook zijn er honderd extra plekken aangelegd in de buurt. 'Het voelt nu meer als een plein, in plaats van een fietsenstalling', zegt Jasper Weck namens Theater de Veste.
Communicatie
Toch zijn niet alle bezoekers meteen gewend aan de nieuwe regels. Uit gewoonte of gemak zetten ze hun fiets toch ergens neer waar het niet mag.
Handhaven blijkt lastig. 'Je kunt niet werken met een blauwe kaart zoals bij de auto', legt Veele uit. 'Er zijn toezichthouders van de gemeente die een kaartje aan de fiets hangen als die verkeerd staat, maar het is niet te controleren hoe lang iemand ergens geparkeerd staat.'
Volgens hem draait het bij deze aanpak om meer dan controle alleen: 'Het begint met eerlijkheid, communicatie en transparantie. Mensen krijgen dan een beter beeld van waarom wij de regels hier zo hebben ingevoerd.'
Begrip voor maatregelen
De meeste bezoekers lijken de maatregelen te begrijpen. Het helpt dat er bij sommige ingangen minder fietsen staan. Dat maakt het makkelijker om rond te lopen. Ook bij het cultuurcentrum zijn ze tevreden: 'Wij vinden het belangrijk dat ambulance en brandweer weer veilig over het plein kunnen. In het verleden moesten er soms fietsen worden weggezet voordat zij op plek van bestemming konden komen.'
Handhaving door fietsen labelen
Voor de handhaving zijn er toezichthouders. Die moeten constateren dat een fiets er langer dan de maximale tijdsduur gestald staat. Dit doen ze door de fietsen te labelen. Hiermee kan dat stallingsduur per fiets worden bepaald. 'Dit is een vrij intensief proces. Tegelijk is onze ervaring met vergelijkbare fietsvakken met een maximale tijdsduur rond het station, dat de tijdsvakken goed nageleefd worden en de situatie om beperkte handhaving vraagt. Hoe de situatie zich gaat voordoen op het Vesteplein gaan we monitoren.' aldus een woordvoerder van de gemeente.
Bron: omroepwest.nl