Nieuwsbericht

Utrecht overweegt laadpalen uit te zetten vanwege netcongestie

Profielfoto van Kennisplatform CROW
20 maart 2024 | 2 minuten lezen

Als het aan diverse partijen in de gemeenteraad van Utrecht ligt, wordt het gebruik van elektrische auto’s in Utrecht binnenkort voor een deel ook aan banden gelegd. Om netcongestie te voorkomen, moeten alle laadpalen in de stad gedurende delen van de dag uitgeschakeld worden, zo is het idee. Wethouder Lot van Hooijdonk (GroenLinks) geeft aan dat het volledig afschakelen van alle gemeentelijke laadpalen tot de mogelijkheden behoort. De uitspraak komt nadat netbeheerder Stedin adviseerde om laadpalen voor elektrische auto’s uit te zetten tussen 16:00 en 21:00 uur, vooral in de stedelijke gebieden.

Netcongestie

In een debat dat aan die zogenoemde netcongestie was gewijd gaf GroenLinks-wethouder Lot van Hooijdonk aan dat netcongestie een serieus probleem is, waarvoor nog geen pasklare oplossingen beschikbaar zijn.  Ze zegt in het debat dat Utrecht de regio is waar de gevolgen van netcongestie het hevigste zijn: 90 procent van de nieuwbouwwijken ondervindt problemen door netcongestie. Netcongestie wil zeggen dat de vraag naar het transport van elektriciteit groter is dan de capaciteit. Soms is er sprake van te veel aanbod van stroom bijvoorbeeld als de zon uitbundig schijnt, maar vaker nog is de vraag groter dan dat het net aankan.

Terugschroeven of uitschakelen

Om de piek op te vangen wordt al geëxperimenteerd met het terugschroeven van het vermogen van de gemeentelijke laadpalen in de middag en vroege avond. Dat betekent dat het langer duurt voordat je auto is opgeladen. Voor de inwoners van de stad is dat meestal geen probleem, ze hebben de auto pas de volgende dag weer nodig. Maar voor bezoekers van de stad is dat wel een probleem, als die dezelfde middag nog terug naar huis moeten buiten de stad.
Van Hooijdonk overweegt inmiddels om de stroom niet terug te schroeven maar om de laadpalen helemaal uit te schakelen, zoals Stedin adviseert. “De meeste laadpalen kunnen al terugschakelen, maar is dat voldoende? De techniek om de laadpalen uit te schakelen is aanwezig, maar voordat we dat doen moeten we goed nadenken over de gevolgen. We moeten met aanbieders om tafel om nieuwe afspraken te maken”, zegt zij. “Het moet wel altijd mogelijk zijn om te laden bij nood, dan wel tegen een hoger tarief. Het geheel uitschakelen van de laadpalen gebeurt niet.” Ze krijgt van een deel van de gemeenteraad steun voor die plannen.

Zero-emissiezones

Er is nog niks besloten, maar het uitschakelen van laadpalen is een van de opties die op tafel ligt. Net als het aanpassen van de zero-emissiezones. Utrecht kent al een milieuzone; dieselauto’s zijn in een deel van de stad niet meer welkom. De PvdA en de ChristenUnie pleiten er nu voor om het ook voor elektrische auto’s moeilijker te maken om door de stad te rijden. PvdA-commissielid Joachim Cornielje spreekt over radicale ideeën om netcongestie te lijf te gaan.

Bron: verkeersnet.nl en rtvutrecht.nl en autoweek.nl en autoblog.nl