Liever meer parkeerplaatsen dan meer laadpalen
Nogal wat inwoners van Duiven en Westervoort lijken niet blij te zijn met plannen voor nieuwe openbare laadpalen in die gemeenten. De gemeente, vroeg de inwoners mee te denken over geschikte plekken voor de palen. De locaties staan op een kaart. De reacties van burgers lopen uiteen van 'Is dit een grap?' tot 'Nog een extra laadpaal? Er zijn er al vier en parkeerplaatsen tekort'.
Beide gemeenten hebben nu zo'n 66 openbare laadpalen. Daar komen in de toekomst zeker nog tientallen plekken of meer bij. De gemeenten Duiven en Westervoort zeggen dat het aantal toekomstige locaties is gebaseerd op de vraag die zij verwachten de komende jaren.
Onveilig bij school
De kritiek op de toekomstige laadpalen komt uit verschillende hoeken van Duiven en Westervoort. Zo wil een basisschool in Duiven geen twee laadpalen op de parkeerplaatsen van de school omdat de plekken nodig zijn voor ouders, medewerkers en bezoekers. De school laat weten dat er nu al beperkte ruimte is, vooral tijdens het brengen en halen van kinderen. Het verdwijnen van twee plekken vergroot de drukte en kan leiden tot onveilige situaties, aldus de school.
Over de keuze voor de plekken laat de gemeente weten dat deze locaties ook in de avonduren zijn bezocht en de parkeerdruk is geanalyseerd. Inwoners kunnen daarnaast aangeven waarom een bepaalde locatie wel of niet geschikt is. Al deze info wordt gebruikt om te bepalen waar een laadpaal het beste geplaatst kan worden.
Project gaat niet over parkeerdruk
Ook andere inwoners van Duiven en het dorp Groessen hebben liever meer parkeerplaatsen dan een laadpaal. Want dan is de parkeerplaats alleen nog maar bedoeld voor een elektrische auto. Een bewoner van een straat reageert dat er “zestien huizen zijn met acht parkeerplaatsen. Niemand rijdt hier elektrisch. Helemaal niet handig om hier een laadpaal te zetten. Ik moet soms al twee blokken lopen om mijn auto te kunnen parkeren.”
Een woordvoerder van beide gemeenten laat weten dat er begrip is voor de opmerkingen over de parkeerdruk: “Hoewel parkeerdruk heel vervelend is, gaat dit project niet over parkeerdruk en meer parkeerplaatsen. Dit zetten wij door naar de betreffende afdelingen binnen de gemeente, maar op het moment dat in een drukke wijk de laadpalen veel worden gebruikt, moeten we wel bijplaatsen om aan de laadvraag van inwoners te kunnen voldoen.”
Laadpaal is vergunningsvrij
De palen worden niet in één keer geplaatst. Dit gebeurt pas als het nodig is, naar verwachting ergens in de komende jaren. En als bewoners bezwaar willen maken, dan kan dat tegen het voorgenomen verkeersbesluit waarin parkeerplaatsen worden toegewezen aan het laden. De laadpaal zelf is vergunningsvrij.
Bron: gld.nl
