Nieuwsbericht

Te brede auto’s en te smalle parkeervakken

Profielfoto van Kennisplatform CROW
1 november 2023 | 1 minuut lezen

Het Noorse onderzoeksinstituut SINTEF, verbonden aan de Technische Universiteit van Trondheim (NTNU), beveelt aan om parkeervakken breder te maken. De aanleiding is de toegenomen breedte van auto’s en het toenemend aantal conflicten over parkeren.
SINTEF beveelt aan om de gewenste breedte van parkeervakken te verhogen van 2,50 naar 2,60 meter. De aanbeveling gaat zowel over parkeervoorzieningen voor bewoners als voor andere functies.

Functioneel parkeren

Het gaat er niet alleen om dat je een parkeervak goed kan in- en uitrijden, maar dat je ook ruimte hebt om de deuren te openen, zodat je kunt in- en uitstappen. En dat geldt voor alle deuren van de auto, aldus senior-adviseur Anders Kirkhus van SINTEF. Hij was betrokken bij het opstellen van de nieuwe Noorse richtlijnen voor parkeervoorzieningen.
Volgens SINTEF houdt functioneel parkeren in dat alle inzittenden in de auto kunnen blijven zitten tot de auto is ingeparkeerd. Dit draagt bij aan het terugdringen van ernstige ongelukken in parkeergarages.
Deze ontwikkeling treedt ook in veel andere landen plaats. De Duitse aanbevelingen voor de breedte van een parkeervak zijn bij voorbeeld eerder dit jaar verhoogd van 2,50 naar 2,65 meter.

Parkeren bij kolommen

Veel conflicten in een parkeergarage betreffen parkeren bij kolommen. Kolommen kunnen het manoeuvreren lastig maken, ze kunnen in de weg staan bij het openen van het portier en ze kunnen het uitstappen uit een geparkeerde auto lastig maken.
De herziene Noorse richtlijnen zijn uitgebreid met duidelijke aanbevelingen hoe met deze uitdagingen moet worden omgegaan. De richtlijnen zijn ook duidelijker over de benodigde ruimte voor parkeervakken aan het einde van een rij parkeerplaatsen en voor plaatsen direct na de inrit.

Bron: vexpan.nl/nieuws
En nieuwsbrief Gemini, van NTNU en SINTEF