Nieuwsbericht

Parkeren na corona: terug naar oude gewoontes?

Profielfoto van Kennisplatform CROW
1 november 2023 | 1 minuut lezen

De coronapandemie heeft zijn sporen in de samenleving achtergelaten. Het thuiswerken is ingeburgerd geraakt en online winkelen en boodschappen doen is steeds gebruikelijker geworden. Toch zijn er berichten die erop lijken te wijzen dat het autogebruik weer terug is op het oude niveau, of zelfs hoger. Zo is in de eerste maanden van 2023 het aantal files ten opzichte van dezelfde periode in 2019 toegenomen. Toegenomen autobezit en verminderd OV-gebruik lijken dit voor een groot deel te verklaren. Is het parkeergedrag na corona veranderd?

Wisselend beeld

Logischerwijs hangen autogebruik en parkeergedrag sterk met elkaar samen. Door de data van verschillende parkeerbronnen te combineren is het mogelijk meer te zeggen over het gebruik van parkeerplaatsen in binnensteden. Het analyseren van parkeerdata van een selectie grote en middelgrote Nederlandse gemeenten laat een enigszins wisselend beeld zien als het om kortparkeren gaat.
Zo zijn er gemeenten waar het aantal verkochte parkeeruren (straat en parkeergarages opgeteld) weer op, of zelfs boven, het niveau van 2019 ligt. In de meeste gemeenten is dit echter nog niet het geval. Gemiddeld genomen is in de eerste helft van 2023 de afname van het aantal verkochte kortparkeeruren zo’n 6% ten opzichte van dezelfde periode in 2019, met uitschieters van tot zelfs wel min 20%. Daarbij valt op dat dit met name de steden betreft die buiten de randstad liggen.
Over een langere periode gezien, lijkt het aantal verkochte parkeeruren wel licht toe te nemen.

Parkeergarages

Het aantal parkeeruren in parkeergarages met voornamelijk zakelijke abonnementhouders is in sommige gevallen nog steeds 50% lager dan in 2019. Bij een aantal parkeergarages is het aantal parkeeruren wel weer teruggekeerd naar het oude niveau of zelfs hoger. In de parkeergarages waar de afname dusdanig sterk is geweest, is wel een stijgende lijn te zien in het aantal transacties en de geparkeerde uren. Uiteraard is dit sterk afhankelijk van het soort bedrijven dat in de omgeving is gevestigd.
Waar tijdens de coronapandemie werd gedacht dat het parkeergedrag blijvend zou zijn veranderd, is dit dus niet overal het geval. Wat wel duidelijk is, is dat met name voor. het woon-werk verkeer de zakelijke abonnementhouders in parkeergarages in veel gevallen niet volledig zijn teruggekeerd. Het lijkt er dus op dat het hybride werken als nieuwe norm wel effect heeft op de bezettingsgraad van parkeergarages.

Bron: hvexpan.nl/artikelen