Nieuwsbericht

De uitdagingen van Hoorn

Profielfoto van Kennisplatform CROW
16 januari 2024 | 3 minuten lezen

Het Noord-Hollandse Hoorn wil groeien. Daar hoort echter wel een verandering van denken en gedrag bij, onder meer op het gebied van parkeren en mobiliteit. Een grote uitdaging waar Hoorn de komende tijd mee aan de slag gaat.

Net als in veel andere Nederlandse steden staat ook Hoorn voor een forse woningbouwopgave. Het bouwen van extra huizen past in de Hoornse ambitie om ‘meer stad’ te worden. Voor 2030 komen er 6.000 woningen bij, wat betekent dat ook het inwoneraantal fors zal stijgen. Uiteraard brengt dit uitdagingen met zich mee, weet ook wethouder René Assendelft. “Het wordt steeds drukker in Hoorn en in het centrum. We moeten zorg dragen voor een goed evenwicht tussen parkeeraanbod, bereikbaarheid, verkeersveiligheid en een leefbare en aantrekkelijke binnenstad. Dat vraagt om grote ingrepen in de infrastructuur. We zetten bijvoorbeeld nog meer in op fietsen. En met een parkeerverwijssysteem verwijzen we de auto naar de grote parkeerterreinen aan rand van de stad. Dat is een kleine greep uit de uitdagingen waar we ons op korte termijn mee bezig houden.”

Uitdagingen van nu

Op 14 maart is Hoorn gastgemeente van het Nationaal Congres Parkeren en Mobiliteit. Het thema van het evenement is ‘Uitdagingen van nu’. Hoorn kan zich dus goed vinden in dit thema. Assendelft: “De grootste uitdaging van nu is de verandering van denken en gedrag. Parkeren voor de deur is niet meer zo vanzelfsprekend als tien jaar geleden. Bouwen in het centrum vraagt om een andere parkeernorm als een nieuwbouwproject aan de rand van de stad. We zien de binnenstad steeds meer als plek om te recreëren en dat is toch minder aantrekkelijk tussen de auto’s. Ook speelt duurzaamheid een grote rol. Vroeger was de auto het uitgangspunt en daarna kwam de fiets. Nu is dat andersom. Ook inwoners willen we stimuleren om nog meer de fiets te pakken door te investeren in kwalitatief goede en snelle fietsverbindingen. De auto kan nog steeds, maar hoe dichterbij het centrum je staat, hoe meer je betaalt. Parkeren aan de rand maken we juist aantrekkelijker. Ook van de inwoners vraagt dat ander gedrag. Veel inwoners zijn zich hier gelukkig al van bewust, het past dan ook in deze tijd.”
Passend bij de ontwikkeling van het parkeerbeleid is de digitalisering van het parkeersysteem van Hoorn. “Hier zijn grote stappen genomen. Het vergunningsgebied is volledig gedigitaliseerd en betaald parkeren gaat met kentekenregistratie. Mensen moeten dit zelf invoeren op de parkeerautomaat of de app op hun telefoon gebruiken. De papieren betaalbewijzen en kaarten voor vergunninghouders zijn verleden tijd. Voor met name oudere mensen, maar ook voor mensen die digitaal minder vaardig zijn, is dit lastig. Mensen maken zich soms ook zorgen of hun privacy wel gegarandeerd is bij de inzet van de scanauto. Vanzelfsprekend helpen we de inwoner zowel bij de registratie van hun kenteken als bij hun vragen. Want uiteraard voldoet het aan alle wettelijke eisen, maar wij begrijpen dat mensen soms vragen hebben.”

Nuance

Verandering van denken en gedrag is niet iets wat je van de ene op de andere dag voor elkaar krijgt. Niet voor niets noemt de wethouder dit als een van de belangrijkste uitdagingen voor Hoorn. Dat de auto niet meer altijd voor de deur geparkeerd kan worden, stuit af en toe op weerstand. En hoewel het soms kan voelen alsof er steeds minder ruimte voor de auto komt, is de werkelijkheid veel genuanceerder. “Wat we vooral doen is anders kijken naar de weginrichting, waarbij we eerst denken vanuit de voetganger en fietser en daarna kijken naar de auto. We stellen dus de fietser en voetganger centraal, maar dat betekent niet dat er geen plek meer is voor de auto. Wel hebben we die natuurlijk liever aan de rand van het centrum.”

Bewustwording

Niet iedereen is daar in eerste instantie blij mee. “Ondernemers die bijvoorbeeld zware of grote producten verkopen, hebben zeker in het begin wel hun zorgen geuit. Voor hen is parkeren voor de deur belangrijk. Daar gaan we dan met elkaar over in gesprek. Er zijn nog steeds parkeerplekken in het centrum, maar door de parkeerterreinen aan de rand van de stad aantrekkelijker te maken en daar ook naar te verwijzen, verwachten we wel dat de binnenstad minder autoverkeer krijgt. Iemand die dit wil, kan nog voor de deur parkeren, maar daar betaal je dan ook voor. Het gaat ook om een stukje bewustwording, want alle parkeerterreinen aan de rand van de stad zijn nog steeds op korte loopafstand van het kernwinkelgebied.”
Alle plannen van de gemeente komen voort uit de Mobiliteitsvisie die Hoorn enkele jaren geleden opstelde, tijdens de coronacrisis. In korte tijd veranderde mobiliteitsgedrag, maar de langetermijneffecten waren toen nog niet duidelijk. “Daarom hebben we voor een eigen koers gekozen. We hebben gezien dat gedragsverandering kan en vervolgens gekeken wat onze visie is voor de stad. Met deze visie voor 2030 en een doorkijk naar 2040 geeft Hoorn aan wat belangrijk is en waar we naar toe willen. Flexibiliteit en bijsturen hoort daar ook uiteraard ook bij.”

Bron: mobiliteitsplatform.nl