Nieuwsbericht

Veilig fietsen stallen met FietsParKeur

Profielfoto van Kennisplatform CROW
23 januari 2024 | 3 minuten lezen

Fietsveiligheid gaat ook over de veiligheid van je gestalde fiets. Een goede fietsparkeervoorziening voorkomt diefstal, biedt comfort en is essentieel om fietsen laagdrempelig te maken. Wat komt er kijken bij een goede fietsparkeervoorziening? En wat heeft dat te maken met FietsParKeur? Ineke Spapé, Wout Ritzema en Simone Jorink vertellen over het belang van fietsparkeren en de link met FietsParKeur.

Ineke Spapé houdt zich al heel lang met fietsparkeren bezig, bij BUas (Breda University of applied sciences) en als adviseur bij adviesbureau SOAB met buurtfietsparkeerplannen. Ze is lid van het College van Deskundigen van FietsParKeur en keurt door de fietsbranche ingediende fietsparkeersystemen. Wout Ritzema is onder andere adviseur stationsontwikkeling en fietsparkeren en actief voor partijen zoals ProRail, NS en gemeenten. Simone Jorink werkt voor adviesbureau Movares.

Plek om fiets te stallen

“Mensen willen hun fiets zo makkelijk mogelijk kunnen stallen, het liefst voor de deur van hun bestemming. Maar dat wordt lastiger op plekken waar de openbare ruimte beperkt is. Fietsen krijgen steeds vaker een plek in stallingen langs de randen van de bestemming. Om te zorgen dat men daar parkeert, moet je aansluiten op de motieven van de gebruiker”, vertelt Jorink.
Spapé haakt daar op in: “FietsParKeur kijkt vooral naar de kwaliteit van fietsparkeersystemen zelf. Er komt meer kijken bij het faciliteren van goed fietsparkeergedrag. De ‘APK voor fietsparkeren’ kan daarbij helpen: Afstand, Prijs en Kwaliteit bepalen samen het comfort voor fietsparkeerders als onderdeel van de hele fietsketen van huis naar bestemming. Fietsers willen hun fiets zo dicht mogelijk bij de bestemming kwijt. Om foutparkeren te voorkomen moeten er goede alternatieven zijn om de fiets veilig te stallen. Want handhaven op foutparkeren van fietsen zonder goed alternatief te bieden werkt niet.”
Ritzema: “De prijs is bij de vaak gratis stationsstallingen niet van belang, maar voorzieningen als buurtstallingen of fietstrommels kosten de fietsparkeerder geld. Dat speelt ook mee in de keuze voor de fiets. Tot slot de kwaliteit: je wilt je fiets droog stallen, zodat je bij terugkomst geen natte fietstassen of een nat zadel hebt, je wilt dat je fiets er sowieso nog staat en niet gestolen is, en dat de stalling prettig in gebruik is.”

Comfort

Jorink: “Comfort is een beetje een verzamelterm. Je moet naar het hele plaatje kijken, ook naar bijvoorbeeld of er genoeg plekken zijn, of je je fiets normaal kwijt kan, enzovoort. Ook de hele route en toegankelijkheid tot de stallingsplaats telt mee, en details zoals openingstijden. Als het je één keer overkomt dat je niet meer bij je fiets kan omdat de stalling al gesloten is, dan stal je er de volgende keer niet meer.” Spapé vult aan: “Maar ook de thuissituatie speelt mee: als je thuis niet prettig of veilig kunt stallen, kies je misschien in de basis al niet voor de fiets, los van de kwaliteit van de route en je bestemmingsstalling.”
Ritzema: “We weten dat mensen bij etagerekken eerst onderin parkeren, en daarna pas het etagerek gaan gebruiken, omdat het nou eenmaal een extra handeling is. Maar als etagerekken eenvoudig in gebruik zijn, en geen martelwerktuigen, dan komt ‘boven’ ook wel vol.”
FietsParKeur wil voor iedere fietser comfortabele parkeersystemen zien, met een gedragen keurmerk voor de kwaliteit, zodat wegbeheerders een gedegen keuze kunnen maken.

Veiligheid

Niet alleen comfortabel, maar ook veilig stallen is essentieel om mensen op de fiets te krijgen en te houden. “Veiligheid is ook een verzamelterm”, stelt Ritzema. “Je hebt subjectieve en objectieve veiligheid. Objectief is meetbaar, dat gaat over kapotte fietsen of gestolen fietsen. Subjectief is lastiger: voel je je hier veilig, op elk moment dat je daar bent? We weten dat we goed op weg zijn als het gaat om diefstalpreventie, vooral in bewaakte fietsenstallingen. Subjectief voelt het alleen nog niet veiliger in stallingen. Als je moet kiezen waar je in wilt investeren, dan moet subjectieve veiligheid voorrang krijgen. Als je denkt dat het ergens niet veilig is, dan ga je daar ook niet stallen.”
“Zorg voor goed overzicht, voor activiteit in of nabij de stalling, voorkom doodlopende paden in de stalling”, stelt Jorink. “Dat zijn hele simpele dingen die je in je ontwerp mee moet nemen.” Spapé vult aan: “En vergeet ook de aanpak van fietsnetwerken en routes naar de stallingen niet, ook daar breekt de fietsketen op de zwakste schakel. Weliswaar is dat geen onderdeel van FietsParKeur, maar het is wel onderdeel van de beleving en daarmee de keuzes van fietsers.”

Lerend vermogen

“FietsParKeur leert doorlopend. Er is de afgelopen decennia al flink wat verbeterd aan de fietsparkeersystemen. Bijvoorbeeld op technisch vlak, en dat is ook veiligheid”, vertelt Spapé. “Zo testen we de systemen op het voorkomen van beknellingen van handen en vingers. Het gaat uiteindelijk om de veiligheid van de gebruiker. Ook daarvoor biedt FietsParKeur een belangrijk argument voor wegbeheerders bij hun keuze voor een goede fietsparkeeroplossing.”

Bron: mobiliteitsplatform.nl