Nieuwsbericht

Nijmegen gaat betaald parkeren in straten makkelijker invoeren

Profielfoto van Kennisplatform CROW
15 maart 2024 | 2 minuten lezen

Nijmegen wil het makkelijker maken om in straten en wijken betaald parkeren in te kunnen voeren. Op dit moment kan dat alleen als een meerderheid van 51 procent van de bewoners in een straat erachter staat. Het stadsbestuur wil dat betaald parkeren er al kan komen als tien procent van de bewoners daar om vraagt.

Parkeeroverlast

Nu moet meer dan de helft van een wijkdeel online instemmen met een verzoek tot betaald parkeren. Pas dan onderzoekt de gemeente de parkeerdruk. Blijkt dat gemiddeld minstens 80 procent van de plekken bezet is, dan voert Nijmegen betaald parkeren in.
Dat moet anders, vindt het stadsbestuur, want in de praktijk zorgt dit geregeld voor problemen. Zoals in delen van Nijmegen-West. Veel bewoners in bijvoorbeeld de Voorstadslaan kaartten vorig jaar de overlast van bezette parkeerplekken aan, vaak van mensen die een dagje naar het centrum gingen. Daardoor hadden ze zelf geen plaats. Mede omdat er veel studenten zonder auto wonen en ouderen die digitaal niet handig zijn, werd het percentage van boven de 50 procent niet gehaald.
“We zien dat het vaak een drempel is: er zijn gebieden geweest waar veel bewoners overlast ervaren, maar waar door de regels toch geen betaald parkeren kan komen”, zegt wethouder Cilia Daemen. “Dat willen we versimpelen.”

Jaarlijks onderzoek

Een onderzoek naar de parkeercapaciteit wil het stadsbestuur voortaan doen, als minstens 10 procent van de bewoners instemt. Als dan inderdaad 80 procent bezet is, komt er betaald parkeren in zo'n gebied. Bewoners kunnen dan in veel gevallen met een vergunning op straat staan: voor de eerste auto kost die 12 euro per jaar, de tweede 240 euro.
Er kan een nieuwe problemen ontstaan als mensen hun auto parkeren in omliggende straten waar zij gratis kunnen parkeren, een ‘waterbedeffect’. De gemeente wil elk jaar de parkeerdruk in straten net om zo’n gebied onderzoeken. “Als we dan zien dat de parkeerdruk er minstens 80 procent is, willen we ook daar betaald parkeren invoeren”, zegt Daemen.
Zo'n jaarlijks onderzoek kan zo dus gaan leiden tot fors meer betaald parkeergebieden. Volgens het stadsbestuur kan het ‘ook op tijd de overlast voor bewoners aanpakken en mensen bewegen tot het maken van andere keuzes’. De invoering van het betaald parkeren moet op twee vaste momenten per jaar gebeuren bij nieuwe gebieden, zo wil het college.

Proactief betaald parkeren instellen

Het is niet het enige dat Nijmegen wil veranderen. Bij woningbouwontwikkelingen met meer dan 50 woningen wordt proactief betaald parkeren ingesteld binnen 300 meter van de locatie. Bij nieuwbouw is het immers al langer de regel dat de ontwikkelaar parkeerplaatsen op eigen terrein voor bewoners realiseert. Zij krijgen geen bewonersvergunning om op straat te staan.
Daemen: “Als we dan gratis parkeren op straat aanbieden, bestaat de kans dat ook bewoners alsnog op straat parkeren. Dat willen we niet. Dit voeren we in binnen 300 meter, om overlast te voorkomen. We gaan uit van logische grenzen. Als een klein deel van een straat net daarbuiten valt, kunnen we die toch meenemen.”

Definitief is nog niets. De gemeenteraad hakt later dit jaar een knoop door.

Bron: gelderlander.nl en nijmegen.nl en rn7.nl