Nieuwsbericht

Autodelen is nu ook gemeengoed buiten de Randstad

Profielfoto van Ronald van der Weerd
9 februari 2023 | 1 minuut lezen

In het kader van de Toolkit autodelen heeft CROW begin 2023 een verkenning gedaan naar de mate waarin gemeenten parkeerbeleid hebben geactualiseerd en daarin deelauto’s hebben meegenomen. Ook is nagegaan of in deze gemeenten deelauto’s worden aangeboden, ongeacht of aandacht voor deelauto’s is opgenomen in het parkeerbeleid.
 

Kleine gemeenschappen

Van de 52 gemeenten met deelautobeleid vallen er 10 onder de categorie ‘zeer sterk stedelijk’ volgens de CBS-indeling van stedelijkheidsgraad. 21 gemeenten vallen onder sterk stedelijk, 8 onder matig stedelijk en maar liefst 13 onder weinig stedelijk. Dus ook in relatief kleine gemeenschappen zien mensen mogelijkheden om autodelen toe te passen. Van die laatste groep liggen 7 gemeenten buiten de Randstad.
 
Uit het onderzoek van CROW, dat betrekking heeft op de periode september 2020 tot januari 2023, lieten 63 van de 342 gemeenten weten parkeerbeleid te hebben geactualiseerd en vastgesteld. Hiervan hebben 49 gemeenten het toepassen van deelmobiliteit genoemd in hun parkeerbeleid; 31 gemeenten zonder verdere uitwerking en 18 met uitwerking. De uitwerking is meestal gekoppeld aan aangescherpte parkeernormen.
 

Haalbaarheidsonderzoek

Van de 14 gemeenten die deelmobiliteit niet in hun parkeerbeleid hebben opgenomen, zijn er slechts 4 waar autodelen nog niet is toegepast en ook niet in ruimtelijke plannen is opgenomen. Onder die 14 gemeenten waren er enkele die een paar jaar geleden nog vermoedden dat in hun gemeenschap onvoldoende draagvlak zou zijn voor deelauto’s, maar waar nu toch deelauto’s staan. Ook zijn er gemeenten die momenteel de mogelijkheden van autodelen verkennen, onder meer via een haalbaarheidsonderzoek onder inwoners.
 
Van de gemeenten die autodelen in hun beleid hebben opgenomen wachten er 7 op de eerste ervaringen hiermee. Ze zijn dus voorbereid en laten zien dat ze ontwikkelingen verwachten op het gebied van deelautobeleid.