Nieuwsbericht

Den Haag: flatbewoners Binckhorst maken eigen plan voor oplossing parkeerproblemen

7 juli 2025 | 1 minuut lezen

Bewoners hebben grote parkeerproblemen op de Haagse Binckhorst: sommige bewoners van nieuwe appartementencomplexen betalen tot wel 5000 euro per jaar om in een van de parkeergarages in de buurt te mogen staan. Stichting Binckhorst Bewoners komt daarom met een eigen plan: ze willen een tijdelijke parkeervergunning kunnen krijgen en ook moet het openbaar vervoer meer gaan rijden.

Een aanbieder

Volgens Jesse Haitsma, bewoner van de Binckhorst, maken particuliere parkeerpartijen zoals Q-park nu 'misbruik van de situatie' in de wijk in aanbouw. 'Doordat er maar één aanbieder is voor parkeerplekken, is er een soort monopolie en dat geeft hen de kans om de hoofdprijs te vragen voor een parkeer-abonnement.'
De gemeente wil van de Binckhorst een autoluwe wijk maken: alle auto's moeten inpandig geparkeerd worden en er is een lagere parkeernorm. Bewoners kunnen daarom geen parkeervergunning krijgen. Volgens de bewonersgroep staan de nieuwe bewoners die echt een auto nodig hebben nu dus voor een onmogelijk dilemma. Of vierhonderd euro per maand betalen voor een parkeerplek in een parkeergarage, of verhuizen. De gemeente heeft, voordat de bouw begon, geen prijsafspraken gemaakt met partijen als Q-park. De bewoners hopen dat het maken van prijsafspraken de betaalbaarheid van een parkeerplek garandeert.

Openbaar vervoer

Het openbaar vervoer is nog niet goed geregeld. 'Het streven van de gemeente is om de wijk autoluw te maken, maar er is geen enkel functioneel alternatief in de tussentijd bedacht' aldus bewoners. Door het gebrek aan goed openbaar vervoer en een gebrek aan parkeerplekken verhuizen mensen naar andere plekken in en buiten Den Haag. Dat terwijl er volgens de bewoners juist - in de openbare ruimte - voldoende plekken zijn om te parkeren. Maar er staan veel autowrakken en omdat er op bepaalde plekken geen betaald parkeren is. In de Binckhorst hebben ze last van het 'waterbedeffect' vanuit wijken zoals het Laakkwartier.

Eigen plan

De bewoners komen daarom zelf met een nieuw beleidsplan, met daarin zes voorstellen die de situatie moeten verbeteren. Zo moet er opnieuw worden gekeken naar de parkeernormen, moet de dienstregeling van de bussen - die maar tot 14.30 uur rijden op de Binckhorst - worden uitgebreid en moeten er 'buurtshuttles' komen.
Daarnaast willen de bewoners tijdelijk een parkeervergunning kunnen aanvragen zolang er geen zicht is op een alternatief, en moeten er 'mobiliteitshubs' - gemeentelijke parkeerplekken voor eigen vervoer, (elektrische) deelauto's en een fietsenstalling - komen voor bewoners aan de rand van de wijk.
Binnenkort spreken bewoners bij de gemeenteraad over de kwestie.

Bron: omroepwest.nl