Nieuwsbericht

Verbied EV’s in garages voor brandveiligheid

8 augustus 2025 | 2 minuten lezen

Nederlanders omarmen het elektrisch rijden, maar de brandweer heeft veel meer moeite met het blussen van stekkerauto's. Dat bleek ook recent weer bij enkele autobranden. Een elektrische auto blussen is tijdrovend en risicovol. Een echte oplossing voor de brandweer bestaat helaas nog niet.

Het gebeurt regelmatig dat een elektrische auto die in brand vliegt, een chaos veroorzaakt. In april moest een supermarkt in Enschede worden ontruimd omdat een elektrisch voertuig (EV) in de parkeergarage uitbrandde. De brandweer heeft nog niet de perfecte oplossing voor het blussen van een brandende elektrische auto.

Blussen is lastig

EV's blussen is lastig doordat het batterijpakket diep in de autobodem ligt. Zo'n pakket bestaat uit heel veel kleine, dicht op elkaar gepakte batterijcellen. Vat er een vlam, dan kan er een kettingreactie ontstaan waarbij andere cellen ontvlammen. De auto blijft branden of kan zelfs uren later steeds weer opnieuw in brand vliegen. De dampen van de accucellen zijn bovendien giftig en licht ontvlambaar, waardoor explosiegevaar bestaat.

Blusmethodes

De dompelcontainer is een manier om EV grondig te blussen. Bergers takelen de auto dan in een container en zetten die op een veilige locatie onder water.
Het Nederlandse Instituut Publieke Veiligheid (NIPV)heeft een nieuwe blusmethode voor elektrische auto’s geïntroduceerd: UHD (ultrahoge druk). Het is een geconcentreerde straal metaaldeeltjes die door een muur kan spuiten. Het UHD-systeem boort een gat in het accupakket en dompelt dan de batterijcellen met bluswater onder. Elk UHD-team bestaat uit zes tot acht mensen, om de spuit te besturen en de omgeving rondom de brandende stekkerauto veilig te maken. De brandweerlieden ondergaan een speciale training voor het systeem.

Stekkerauto's niet in ondergrondse garages

Elektrische auto's laten uitbranden is geen optie in bijvoorbeeld een woonwijk of een parkeergarage. Het NIPV ziet het liefst een landelijk verbod op stekkerauto's in ondergrondse garages, zodat branden niet uit de hand lopen. Het denkt dat de veiligheid al wordt verbeterd als EV's en laadpalen uitsluitend bij de ingang van een parkeergarage mogen komen.

Stijging aantal incidenten

Doordat er meer EV's rondrijden in Nederland, stijgt ook het aantal incidenten met een elektrische auto. In 2024 was dat 10 procent groter dan een jaar eerder, blijkt uit cijfers van hetNIPV. In 221 van de 356 gevallen vatte het voertuig vlam en bij een kwart de accu. Een accupakket dat spontaan in brand vliegt is zeldzaam, benadrukt het NIPV. Vaker ontstaat een autobrand door defecte bedrading of door brandstichting.

Bron: nu.nl