Fietsparkeren

De fiets wordt als vervoermiddel steeds populairder. Dat is niet alleen een goede zaak vanuit het oogpunt van bereikbaarheid: meer mensen op de fiets betekent minder mensen in de auto, maar ook diverse andere maatschappelijke belangen zoals gezondheid en luchtkwaliteit. Het is een ontwikkeling die gekoesterd en gestimuleerd moet worden. Daarnaast worden onze steden steeds verder verdicht om tegemoet te komen aan de vraag naar woon- en kantoorruimte in de stad en te voorkomen dat de resterende groene ruimtes tussen de steden worden volgebouwd.

De al maar groeiende populariteit van de fiets heeft echter ook een keerzijde op het gebied van de kwaliteit van de openbare ruimte. Aan het eind van een rit moet de fiets ergens geparkeerd worden. En vaak gebeurt dat in de openbare ruimte zo mogelijk voor de deur van de bestemming. In de steden als Amsterdam en Utrecht wordt het probleem steeds nijpender en ook andere plaatsen met een hoog fietsaandeel in de verplaatsingen kennen dit probleem. Daarom is het van groot belang dat bij de maatregelen om het fietsgebruik te bevorderen ruim aandacht besteed wordt aan de wijze waarop de fiets geparkeerd kan en moet worden.

De fiets wordt steeds vaker gebruikt als onderdeel van de verplaatsingsketen. Hierdoor is met name het aantal deelfietsen gestegen en daarmee de behoefte aan het aanbieden van deelfietsen op en nabij vervoersknooppunten zoals stations en P+R-terminals. Dit heeft directe gevolgen voor de behoefte aan fietsparkeerruimte bij de eindbestemming; bij de werklocaties in de stedelijke gebieden.  

Op de thema-pagina Fietsparkeren vind je een overzicht van actuele en relevante kennisdocumenten rond deze thematiek. 

Meer informatie Minder informatie
VolgendOntvolgen

Redactie

Alle relevante nieuwsartikelen vind je onderstaand. Zoek je informatie over een specifiek thema? Klik dan op de beschikbare thema's in de rechterkolom. Je kunt je waardering voor een artikel laten zien door deze een like te geven of laat een reactie achter in de daarvoor bestemde ruimte.

Fietsparkeren: baat of last?

Het onderzoeksrapport 'Baat of Last' geeft inzicht in de werkwijze, drijfveren, (ontwerp)keuzes en ervaringen van zowel gemeenten als marktpartijen bij...

Handreiking huren en aankopen van panden voor fietsparkeren

Met deze handreiking word je op weg geholpen in het proces van het verwerven van panden in de binnenstad ten behoeve van fietsparkeren. Ook biedt de Handreiking...

ProRails eerste circulaire fietsenstalling bij station Dordrecht

De ingang van station Dordrecht aan de kant van het Weizigtpark komt er heel anders uit te zien. ProRail bouwt een compleet nieuwe ingang van het station...

Uitbreiding Dashboard Deelmobiliteit met deelauto's

CROW is voornemens het Dashboard Deelmobiliteit uit te breiden met deelauto's. Om de gegevens van deelauto-aanbieders te laten voldoen aan de privacywet,...

Congestieheffing heeft effect op gebruik deelfietsen

Een tijdelijke stopzetting van de congestieheffing in het centrum van Milaan in de zomer van 2012 leidde tot een daling in het gebruik van deelfietsen...

Velo-City Leipzig (2023) - een terugblik

Leipzig was deze zomer enkele dagen het internationale hart van het fietsbeleid. Ruim 1500 beleidsmakers, adviseurs en belangenbehartigers uit alle windstreken...

Proef met fietsparkeren in Deventer

De gemeente plaatst maandag 13 maart fietsparkeervlonders langs de versmalde Nieuwe Markt. Het gaat om een proef. De gemeente wil onderzoeken of deze...

Europees Parlement stemt voor ontwikkeling fietsstrategie

Met een in februari aangenomen resolutie voor het ontwikkelen van een fietsstrategie erkent de EU fietsen als volwaardige vorm van vervoer. Een van de...

Aantal Fatbikes groeit in rap tempo sinds ingang van de helmplicht voor snorfietsen

Sinds de aankondiging van de helmplicht (die sinds 1 januari van kracht is) zie je ze steeds vaker op de openbare weg, fatbikes. Met name onder jongeren...

Waarom kiezen forenzen voor de auto en (hoe) kunnen we zorgen voor structurele gedragsverandering?

Deze rapportage beschrijft de uitkomsten van een kwantitatief onderzoek in Zuid-Nederland naar motivatoren, barrières en kansrijke maatregelen...